مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24098 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

ظـلـمـت چـيـزي جـز عـدم نـور نـيـست و نام مخلوق بر معدوم نمي توان گذاشت پس چگونه قرآن ظلمت را جزء مخلوقات خداوند بشمار آورده است ؟
اولا ظـلـمـت هميشه به معناي ظلمت مطلق نيست , بلكه ظلمت غالبا به معناي نور بسياركم و ضعيف در برابر نور فراوان و قوي بكار مي رود مثلا اينكه گفته مي شود : شب ظلماني , مسلم است كه در شب ظلمت مطلق نيست بلكه همواره ظلمت شب آميخته با نوركم رنگ ستارگان يا منابع ديـگـر نور مي باشد بنابراين مفهوم آيه اين مي شود كه خداوند براي شما روشني روز و تاريكي شب كه يكي نور قوي و ديگري نور بسيار ضعيف است , قرار داده و بديهي است كه ظلمت به اين معني از مـخلوقات خدا است و ثانيادرست است كه ظلمت يك امر عدمي است اما امر عدمي هنگامي كه در شـرائط خـاصـي واقع شود حتما از يك امر وجودي سرچشمه مي گيرد يعني كسي كه ظلمت مطلق را در شرائطخاصي براي اهداف معيني بوجود مي آورد حتما بايد از وسائل وجودي استفاده كـنـد مـثـلاوقـتـي محلي را براي ظهور فيلمي تاريك مي كنيم در واقع جلو نور را مي گيريم تا ظلمت در آن لحظه معين بوجود آيد چنين ظلمتي مخلوق است .

تفسير نمونه ج 5 ص 146
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.